טיפול בכאב עי מדיטציה

שלחי לחברה

טיפול בכאב

בדרך כלל אנחנו מנסים לברוח מכאב. מדובר בתגובה אינסטינקטיבית ובריאה.
יחד עם זאת, הכאב מהווה חלק בלתי נמנע מחיינו, ולכן מיומנות של טיפול בכאב יכולה לשפר מאוד את איכות חיינו. ואם כבר – אז עדיף לעשות זאת באופן טבעי.
הבעיה מתחילה בכך שבדרך כלל איננו מבחינים בין הכאב לבין הסבל. בכל פעם שכואב לנו אנחנו סובלים.
איננו מבחינים בין כאב ובין סימן עצור. לפעמים הכאב הינו איתות של גופינו המסמן לנו לעצור, אך לפעמים הכאב מהווה רק אחד מהמכשולים שצריך לעבור בדרך. כך למשל בעת שמתרגלים מדיטציה.
כל מתרגל מתחיל (וגם אלו בינינו שאינם כל-כך מתחילים) נתקל במכשול הכאב בשלב זה או אחר של התרגול. בדרך כלל כואבים לנו הגב, הרגליים, הברכיים, לפעמים גם השכמות, העורף, וכד'. במקרה שכזה אנחנו כמתרגלים נדרשים להחליט אם אנחנו ממשיכים למרות הכאב, וצולחים דרכו, או שאנחנו מוותרים ומפסיקים לתרגל. אם הצלחנו להמשיך – למדנו איך לעשות לעצמנו טיפול טבעי בכאב, ואת הידע הזה נוכל להעביר הלאה, או להיעזר בו כשאנחנו עם אנשים אחרים שסובלים.
ברוב המקרים בגלל הכאב אנחנו הופכים בלתי נעימים לסביבתנו. אנחנו מתעצבנים, או מאבדים את הסבלנות. לפעמים זה יוצא על הקופאית במכולת, אבל לעתים קרובות מדי אנחנו פוגעים ומעליבים את היקרים לנו מכל רק משום שמשהו כואב לנו, נכון? כולנו רוצים להיות סבלניים ונעימים כלפי הילדים או בן/בת הזוג, אך כשאנחנו מגיעים מאוחר הביתה, כשאנחנו עייפים או כשכואב לנו משהו, כמה מאתנו מצליחים להישאר ממוקדים בכוונה המקורית שלנו? נראה שקל מדי להטות אותנו מן הדרך אליה התכוונו מלכתחילה.
נקודה נוספת שחשוב לציין הינה חשיבותן של הישיבה הנכונה והיציבה הנכונה.
 

טיפול טבעי בכאב בגוף

לפעמים הכאב במדיטציה נובע ממקור אמיתי – כשהישיבה שלנו לא נכונה. במקרה כזה – טיפול טבעי בכאב יהיה כרוך בלמידת טכניקה נכונה לישיבה, כדי שלא נגרום לעצמנו נזק.
ישיבה נכונה מאפשרת לשלד יציבות מרבית ונינוחות מרבית, ודורשת מאמץ שרירי מינימאלי. עדיף לשבת על שטיח או שטיחון, ולא על הרצפה. על השטיחון כדאי להניח כרית או שמיכה מקופלת שיגביהו מעט את הישבן מן הרצפה. אם הברכיים גבוהות באוויר אפשר לתמוך גם אותן בכריות. יש להרגיש את שתי עצמות הישיבה, ומעליהן מתרוממות בלא מאמץ החוליות של עמוד השדרה. הראש זקוף וכפות הידיים נתונות זו בתוך זו או שהן מונחות על הברכיים (כשגב כף היד פונה כלפי מעלה), הבטן ובית החזה רפויים ומאפשרים כניסה ויציאה חופשית של אויר.
כך אנחנו מתרגלים טיפול טבעי בכאב – פשוט עי זה שהכאב לא מנהל אותנו עוד, ואנחנו מצליחים להישאר נינוחים גם בנוכחות הכאב.
אם נשב נכון נוכל לדעת שאיננו גורמים לעצמנו נזק. במקרים כאלה נובע הכאב משרירים שנותרו מכווצים או קצרים. עם התרגול ילכו כאבים אלו ויפחתו עד שייעלמו, עם התגמשות השרירים והתארכותם. בכל מקרה, אם הכאבים עזים או אם אינכם בטוחים שאתם יושבים נכון עדיף להפסיק את התרגול, ו/או לפנות אלי לפני או לאחר השיעור.
לאחר שהבענו כוונה ראשונית שלשמה אנחנו מתרגלים, נתחיל בעצם התרגול.
 

טיפול טבעי בכאבים עי מדיטציה

המדיטציה מספקת הזדמנות נהדרת ללמוד טיפול טבעי בכאב – כאבים בגוף או כאבים רגשיים, משום שכאבים כאלה תמיד עולים בזמן תרגול המדיטציה.  
התרגול הנוכחי עוסק בכאב – פשוט לשבת ולשים לב לכאב, ולראות איך הוא משתנה. לכאורה, אמור היה הכאב ללכת ולהתעצם, אבל אצל אבי, שהגיע עם כאב שיניים התפוגג הכאב לאחר התרגול בקבוצה, והוא לא היה היחיד. אצל כמה אנשים נעלם הכאב, או שהוא עבר למקום אחר.
דגש שני שעליו אנחנו שומרים בעת התרגול הינו נינוחות הגוף והנשימה – למרות הכאב. התגובה המיידית שלנו לכאב הינה להתכווץ ולהפסיק לנשום – וזאת במקרה שלא ניתן לנו פשוט לברוח, להחליף תנוחה, וכד'. בתרגול הפעם ננסה ללכת בניגוד לאינסטינקט שלנו. נתעקש לשמור על יציבה נינוחה, כשעמוד השדרה 'צומח' מעצמות האגן; נתעקש לשמור על הנשימה נינוחה; נתעקש להמשיך ולהרפות את שרירי הפנים והלסת, ונשאיר את המבט רך.
מה יכולה לתת לנו תשומת הלב לכאב והתרגול על הכאב?
למה לנו ללכת כנגד האינסטינקטים שלנו?
 

טיפול טבעי בכאב עי שינוי ההתייחסות לכאב

אם בדרך כלל הכאב הוא שמנהל אותנו, הרי שהכרת הכאב ותרגול הטיפול הטבעי בכאב יכולים להשיב את המושכות לידינו. הכרת הכאב והתרגול יכולים להשיב את השליטה בחיינו לידינו שלנו. אם בדרך כלל הכאב גורם לנו באופן אוטומטי להפוך לבלתי נעימים, וזאת משום שאיננו מסוגלים להכיל אותו, איננו יודעים כיצד לכאוב את כאב הראש ובכל זאת להישאר נינוחים, הרי שהתרגול וההיכרות יאפשרו לנו לעשות זאת – לשמור על תחושת נינוחות גם בעת שכואב.
אני ממליצה לתרגל מדי יום את 'התרגיל השבועי' במשך 10 דקות – הנה ההוראות איך לעשות זאת. עדיף למצוא מקום וזמן קבועים שבהם אנחנו מתרגלים. עדיף גם לשים טיימר, או שעון מעורר כדוגמת זה שבטלפון הנייד כדי שיודיעו לנו מתי עברו עשר דקות, ויותירו אותנו פנויים לתרגל בלי הצורך להביט בשעון.
עשר הדקות הללו אינן הרבה, אולי, אך עיקר המשמעות, כאמור, הינו בעצם הישיבה, ולאו דווקא באורכה. אפילו עשר דקות ביום יכולות לחולל נסים, מניסיוני. עשר דקות שישבנו לבד בבית, שקולות, לדעתי, כנגד שעה בה ישבנו עם מורה בקבוצה – משום שקל יותר לשבת עם מנחה בקבוצה, וקשה יותר לתרגל לבד בבית.
עשר דקות הינן זמן שכל אדם יכול להקדיש לעצמו, כדי לקדם את איכות חייו ואת איכות יחסיו עם עצמו ועם הסובבים אותו.
 

טיפול בכאב נפשי

התרגול השבוע עסק בכאב פיזי, אבל אילנה שאלה אם אותם הדברים אמורים גם בכאב נפשי.
בעיקרון התשובה היא חיובית, אבל אני מעדיפה ללמד איך לעשות זאת רק בשלבים המתקדמים יותר של התרגול.
כאב הינו סוג האיתות החזק ביותר אולי שקיים בגופינו, ובתור שכזה הוא הרבה פעמים מכניס אותנו לסרטים ולדרמות. כמו שכתבתי לעיל, אנשים רבים מתבלבלים בין כאב ובין התמרור 'אין כניסה'. ברגע שכואב כולנו רוצים לברוח, לוותר. כשכואב לנו אנחנו מתחילים להגיב בצורות שונות ומשונות, מתוך שאנחנו מייחסים לכאב משמעויות שונות שלפעמים פשוט אינן קשורות לעניין.
באותו האופן לגבי כאב נפשי. המדיטציה מאפשרת לפתח מודעות עצמית לסרטים שלנו, ולנטיה שלנו להיות 'צודקים' או 'נעלבים', למשל. התרגול מאפשר לנו לראות שאלו סרטים, ולא לקחת אותם ברצינות.
אנשים שפחות מתורגלים עלולים 'לתפוס טרמפ' על התרגול, ולשקוע כל-כולם בתוך הסרט – מה עשו לי, עד כמה זה לא הוגן, כמה כואב לי, וכד'. תרגול שכזה רק מעצים את כוחם של הסרט, הכאב, הפחד, וכד' ומאפשר להם להמשיך ולנהל את חיינו, ואינו תורם במאום לעוצמה האישית ולחופש מכאב שמעניק לנו תרגול המדיטציה. לכן, לפחות בהתחלה, עדיין כדאי להשתמש בכאבים בגוף כבסיס לתרגול - לחוות את הכאב הפיזי ובכל זאת להישאר נינוחים ולא להכנס לסרט – זה לכשלעצמו מהווה הישג ענק!
ותודה רבה לאילנה על השאלה המצוינת (:
 
מברכת אותך בבריאות שלמה ובחופש מכאב,
 © מיכל רון, יולי 2003
לקבוצת המדיטציה של החוף

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8