גאוטמה בודהה לפי הבודהיזם הטיבטי

שלחי לחברה

מזה בודהיזם

בודהיזם היא אחת הדתות הגדולות של העולם – יש בעולם כיום כחצי מיליארד בודהיסטים. מתוכם פחות מ 10 מליון משתייכים לבודהיזם הטיבטי.
הבודהיזם בכלל, והבודהיזם הטיבטי היא לא רק דת, אלא במקור - פילוסופיה, שהמטרה שלה היא ללמוד איך להשתחרר מהסבל הכרוך בחיים.
הבסיס של הבודהיזם הוא לקיחת מקלט – REFUGE, רפיוג', בשלוש אבני החן, שהן הבודהה, הדהרמה והסנגה. בלינקים יש מאמרים על הדהרמה והסנגה, והמאמר הזה עוסק בגאוטמה בודהה לפי הבודהיזם הטיבטי, ובאיך שהוא יכול לשפר את חייך.
 

מה משמעות השם בודהה?

גאוטמה סידהארתא הם שמותיו הפרטיים של הבודהה. השם בודהה הוא תואר שקיבל גאוטמה סידהארתא לאחר שהגיע להארה.
בסנסריט משמעותה של המילה בודהה היא מואר - מי שהגיע להארה, או מי שהתעורר.
לפי הבודהיזם התפיסה הרגילה שלנו את המציאות היא שגויה, ולכן אנחנו סובלים. אנחנו קשורים מאוד  לחפצים, לאנשים ולמצבים שבהכרח עתידים להשתנות – כי הכל משתנה, ולכן אנחנו סובלים. משום שאיננו רואים את המציאות כמות שהיא אנחנו סובלים.
כדי להשתחרר מהסבל יש לעסוק במדיטציה.
 

מדיטציה בודהיסטית – ויפאסאנה ומיינדפולנס

תירגול המדיטציה שאותו לימד הבודהה נקרא ויפאסאנה, שגם היא מילה בסנסקריט שמשמעותה תשומת לב, התבוננות או תובנה, ובאנגלית – mindfulness, מיינדפולנס.
הרעיון הוא להתבונן בדברים כמות שהם, בלי לנסות לשנות אותם, וכך, בהדרגה, להשתחרר מהסבל עי תפיסה ישירה של טבעה האמיתי של המציאות.
בבודהיזם הטיבטי מתרגלים מדיטציה דומה שנקראת שאמאטה, ובנוסף – יש להם מדיטציה אנליטית, שעוסקת ברגשות המעוררים סבל, ודומה מאוד לפסיכותרפיה בודהיסטית.
 

הבנת הבודהה לפי הבודהיזם הטיבטי

הבודהיזם מתייחס אל הבודהה – גאוטמה סידהררתא שקיאמוני כאל אדם יוצא דופן שהגיע להישגים יוצאי דופן.
יחד עם זאת, בזרם הטיבטי של הבודהיזם קיימת גם השקפה שלפיה כל אחד ואחת מאיתנו נמצא בתהליך של התפתחות רוחנית, שבסופה נהפוך גם אנחנו לבודהה - למוארים.
לפי הבודהיזם הטיבטי כל אחד מאיתנו נושא את טבע הבודהא – Buddha nature, שהולך ומתגלה עם התרגול של מדיטציית מיינדפולנס או שאמאטה.
התפיסה הזאת דומה מאוד לתפיסה של הניו אייג', שלפיה האור נמצא בכולנו, בכל אחד מאיתנו - כן, כן, גם בך!!!    (-;
 

סיכום: איך הבודהיזם הטיבטי יכול לשפר את חייך

כמו שראינו, הבודהה שבו לוקחים מקלט בבודהיזם הטיבטי, אינו בהכרח הבודהא הגאוטמה ההיסטורי, אלא הוא בעצם האור שבך – הנשמה, הילד הפנימי, האלוהות, האני הגבוה, אותו פוטנציאל שיש לך, כבר עכשיו, ולחיות באור, באושר ובשלווה, במרכז שלך.
כשמבינים שהבודהה הוא לא רק איש שחיי לפני 2,600 שנים, אלא גם טבע מסויים שחי עכשיו בך ובכל אחד אחר, מבינים שהבודהה הוא בעצם שם קוד למרכז שלך, לנשמה שלך, לאותו חלק בך, שגם אם הוא משתנה, תמיד לוחש לך על מה שנכון וטוב עבורך כרגע.
 
 
© מיכל רון, יוני 2011
לעליית נשמתה של כרמלה שחר

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8