אמונה מודעת ואמונה לא מודעת

שלחי לחברה

האמונה שלך והחיים שלך

נתחיל בכמה אקסיומות:

  1. החיים שלך משקפים את ההחלטות שלך.
  2. ההחלטות שלך משקפות את האמונה שלך.

ומכאן:
החיים שלך הם תוצאה של האמונה שלך.
 

איך האמונה שלך יוצרת את החיים שלך

מציאות היומיום שלנו נבנית מההחלטות שקיבלנו בעבר ושאנחנו מקבלות בהווה.
חלק מסוים מהחיים שלנו הוא מובנה (המקום בו נולדתי, הורי, כשרונותי הטבעיים, הגוף שלי, וכד'), אך מעבר לכך – מה אני עושה עם הנתונים הראשוניים שלי, הוא תוצר ההחלטות שקיבלתי על בסיס האמונה שלי.
החלטות אלו יכולות להיות ההחלטות הגדולות של החיים - בחירת מקצוע, בחירת מקום מגורים, בחירת בן זוג וכד', אבל גם החלטות קטנות ויומיומיות – האם לקום בבוקר? מה ללבוש? מה לאכול? כמה? וכד'.
הרבה אנשים טוענים שלמעשה לא הם אלו שבחרו, או שלא באמת היתה להם בחירה – 'מה יכולתי לעשות?' – וחבל, משום שבכך הם מאששים את האמונה שלהם בכך שאין להם שליטה על חייהם, אמונה אותה הם כנראה גם מיישמים בפועל בחייהם.
חשוב שנבין שמדובר באמונה – האם יש לי או אין לי שליטה על החיים שלי. זוהי אמונה, ולאו דווקא אמת, אעפי שהאמונה מתחפשת בדרך כלל לאמת.
 

קבלת החלטות על בסיס אמונה

ועל סמך מה, אם כן, אנחנו מקבלות החלטות?
על סמך אמונה – את זה (אני מאמינה ש)אני אוהבת, את זה (אני מאמינה ש)אני יכולה, את זה (אני מאמינה ש)אסור לי לעשות, וכד'.
המלים 'אני מאמינה ש...' הנתונות בסוגריים מייצגות את האמונה או ההעדפה האישית המשפיעה באופן סמוי או גלוי על ההחלטות שאני מקבלת – אני אבחר מקצוע לפי האמונה שלי בנוגע ליכולתי המקצועית, אני אבחר בן זוג לפי האמונה שלי בערכי העצמי, אני אבחר מה לאכול לפי האמונה שלי ביהדות, בצמחונות, וכן הלאה.  
 
וכך, מהאופן בו נראית המציאות שלי, ניתן לגזור על האמונה שלי –
אם אני מאמינה שאני יפה, הדבר יורגש באופן בו אתייחס אל עצמי, בצורה בה אלך ברחוב, וביחס לו אצפה מאנשים. אם מישהו יתייחס אלי אחרת אני אחשוב שהוא 'מוזר', 'מצחיק' או פשוט אשכח את זה, כי זה חריג בעיני. בסופו של יום החוויה שלי תהיה חוויה של אשה יפה, ורוב האנשים יתייחסו אלי בהתאם – והכל משום שאני מחזיקה באמונה שאני יפה.
או אם נלך מהכיוון של ה'מציאות' - אם במציאות אני מקפידה לאכול אך ורק מזון 'כשר' אני כנראה מאמינה בקיומו של אלוהים, ושלאלוהים הזה אכפת מה אני אוכלת, ולכן הוא פירט זאת בספר מיוחד, אותו פרשו אנשים אחרים, שאני מאמינה שהם יודעים למה שאלוהים התכוון.
 
ולמה כל זה חשוב?
 
למקרים בהם קיים פער בין האמונה או ההעדפות המודעות שלי ובין האופן בו החיים שלי נראים.
 

הפער בין החיים לאמונה

דוגמא לפער בין המציאות לאמונה:
אם אני אומרת שאני מאמינה שזוגיות זה טוב ושאני רוצה זוגיות, אבל בפועל אין לי בן זוג;
אם אני מאמינה שכדאי לי לרדת במשקל, ואני מעוניינת לרדת במשקל, אבל בפועל אינני מצליחה להוציא זאת לפועל.
 
לדעתי, מקרים כאלה אינם מוכיחים שהאמונה אינה בונה את המציאות שלנו, אלא לפער בין האמונה המודעת שלי, לאמונה הלא מודעת שלי.
 
 

אמונה מודעת ואמונה לא מודעת

פער בולט בין המציאות הקיימת לבין המציאות שאנחנו רוצות בה, בזמן שהאמונה שלנו היא שמה שאנחנו רוצות מגיע לנו ואפשרי, הוא סימן לכך שברמה הלא מודעת אנחנו למעשה מחזיקות באמונה לא מודעת, שאינה מאפשרת את התגשמותה של המציאות שבה אנחנו רוצות.
 
למשל: למרות שבמודע היא מעוניינת בבן זוג, עלולה הבחורה מהדוגמא לעיל להאמין באופן לא מודע שהזוגיות תגביל אותה, שבן זוגה לא יתייחס אליה יפה, שהיא אינה 'טובה מספיק' כדי להיות בקשר זוגי עם בחור בו היא מעוניינת, ועוד.
האישה שאינה מצליחה להוריד ממשקלה מאמינה אולי ברמה הלא מודעת שעליה להגן על עצמה מהתעניינותם המינית של גברים, שאם היא תראה טוב משמע שהיא מטומטמת, או שבכך שהיא תצליח לרזות היא תבגוד באמה או בחברותיה, שלא הצליחו לעשות כן.
הדוגמאות שנתתי הינן היפותטיות לחלוטין, והנן מהוות רק כמה דוגמאות לאופן שבו אפשר להחזיק באמונה לא מודעת שמנהלת אותנו, בניגוד לאמונה מודעת שאינה מתרחשת בפועל.
 

רווחים משניים הנוגדים את האמונה

אפשרות אחרת המסבירה את הפער בין הרצון המודע והאמונה ובין מציאות חיינו, היא קיומם של רווחים משניים ההופכים את הפער הזה לכדאי. לעתים חסכים, כאבים ובעיות בחיים מאפשרים לנו להימנע מפחד או מכאב רגשי שאיננו מעוניינות לחוות. כך, למשל, מאפשרות מחלות ומכאובים שונים, כמו גם מחסור בכסף או בחברה להימנע מעשיית דברים שונים שמפחידים אותנו. כך למשל, אם אני פוחדת לעמוד ולהרצות מול קהל, או שאינני אוהבת ללכת לעבוד, תת-המודע שלי 'יעזור' לי ותהיה לי מיגרנה.
באפשרות הזאת דנתי בפירוט במאמרים אחרים ושונים שלי, ולכן לא אכנס אליה במאמר זה.
 
אם את באמת רוצה משהו, והאמונה של אומרת שלך שמגיע לך, אבל בפועל זה לא קורה - סימן שכדאי לך להתחיל להפנות את המאמץ שלך ואת תשומת הלב שלך כדי לבדוק מהי האמונה האמיתית שלך. מבטיחה לך שהמאמץ ישתלם.
למאמר המשך: תת מודע, ואיך הוא מעצב את החיים שלך
© מיכל רון, אפריל 2006

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8