2 סוגים של מדיטציה להרגעה

שלחי לחברה

תירגול מדיטציה להרגעה

יש מדיטציה שתרגיע אותך עכשיו, ותעזור לך לישון טוב, ויש מדיטציה שתעזור לך להישאר רגועה גם מחר בבוקר, במשך היום, ובחיים באופן כללי. 
מדיטציה להרגעה מתמקדת ברוגע, נינוחות, הרפיה, שקט, שלווה ואהבה. זו מדיטציה מצוינת לפני השינה, והיא ממש כייפית. דבר נוסף שמייחד מדיטציה להרגעה הוא שכבר בפעמים הראשונות אפשר להרגיש שמצליחים.
יושבים בתנוחה נוחה – אפשר להישען על הקיר או לשכב, אפשר לנגן מוזיקה מרגיעה למדיטציה, וליצור אווירה כייפית ומרגיעה, עם נרות וקטורת.
 

סיפור על איש שתרגל מדיטציה להרגעה

הוא עשה את כל מה שכתוב, ובסך הכול – זה עבד. הוא נרגע וישן מצוין, ו היה לו מאוד טוב, שהרי הוא עשה את כל המאמצים כדי שזמן התירגול יהיה הזמן הנעים והנינוח ביותר שניתן ליצור, ושהמדיטציה שלו תצליח להביא אותו לרגיעה.
מאידך, לאחר מספר ימים שהוא תרגל את המדיטציה להרגעה, אותו אדם גילה לאכזבתו שאותה רגיעה והרמוניה שהוא חווה במדיטציה לא מחזיקה מעמד, וגם כשהמשיך ותירגל לאורך זמן, הוא לא ראה שום שינוי באופן בו תיפקד בחיי היומיום.
אז הוא התחיל לתרגל סוג אחר של מדיטציה.
 

הסוג השני של מדיטציה להרגעה

המדיטציה החדשה שהאיש תרגל הייתה מדיטציה בלתי-כייפית-בעליל!!! לא קראו לה מדיטציה מרגיעה בכלל, אבל חכו לסוף הסיפור.
הוא ישב זקוף והיה זקוק למלוא כוחותיו המנטליים, הרגשיים והפיזיים כדי להמשיך ולתרגל. כאב לו הגב, כאבו לו הרגליים, היה לו קשה להתרכז, אולי הוא אפילו התעצבן על עצמו.
לפעמים עלו אצלו תגובות גופניות ורגשיות מוזרות, או אפילו מפחידות – הזעה, רעד, חום או קור. לפעמים עלה בו המון כעס או המון עצב.
זמן המדיטציה שלו לאו דווקא היה נעים, אעפ"י שלפעמים בכל זאת ירדה עליו שלווה עמוקה מזו שידע אי פעם למשך זמן מסוים – כאילו היה מתרגל מדיטציה להרגעה.
למרות שבזמן תירגול המדיטציה האדם השני לאו-דווקא נהנה, הרי כשבחן את השפעת המדיטציה על חיי היומיום שלו לאחר תרגול יומיומי קצר, אפילו תרגול של 10 דקות בלבד, גילה אותו אדם שתוך זמן קצר ביותר – אפילו לאחר מספר ימים, השתנו חייו.
למרות שבזמן המדיטציה הוא 'סבל', ולמרות שהמדיטציה בכלל לא הייתה מרגיעה, הרי שבחיים הוא מצא עצמו אנרגטי יותר, רגוע יותר, פחות לחוץ ויותר בטוח.
אולי זו המדיטציה המרגיעה האמיתית?
 

2 סוגים שונים של מדיטציה להרגעה

בקבוצת המדיטציה שלי שואלים אותי תכופות לגבי מדיטציה להרגעה.
בדרך כלל קוראים כך למדיטציות לפני השינה – מדיטציות נעימות עם מוזיקה מרגיעה, שאפקט ההרגעה שלהם עובד רק לטווח קצר. אלו מדיטציות כייפיות שנועדו להרגיע ולגרום לתחושה טובה בזמן התירגול וקצת לאחריו.
מאידך, גם למדיטציה שהמטרה שלה לשנות את החיים שלנו ולשפר את איכותם מגיעה להיקרא מדיטציה להרגעה – בגלל שלטווח הארוך רק המדיטציה הזו באמת עוזרת לנו להיות רגועים יותר ולהתנהל טוב יותר בחיינו.
 

מדיטציה אמיתית להרגעה

את המדיטציה המקורית התחילו לתרגל בהודו לפני 5,000 שנים ואולי כבר קודם. (ישנן חותמות קדומים מתקופת הרפה, המראים אנשים יושבים בתנוחת לוטוס ומתרגלים מדיטציה). מהודו התפשט תירגול המדיטציה למקומות שונים, בעיקר לאחר עליית הבודהיזם והפצתו בכל המזרח הרחוק מהמאה השישית לפסה"נ ואילך.
ישנן טכניקות שונות, רבות ומגוונות לתרגל מדיטציה, וכל בעל נסיון בתירגול יודע שאפילו אם עושים את אותו התירגול עצמו במשך שנים, בכל פעם המדיטציה היא שונה, ותמיד יש לה אפקט מעורר ומעצים, ושמדיטציה אמיתית היא תמיד מדיטציה מרגיעה.
 

מדיטציה להרגעה עי ריכוז ומדיטציה להרגעה עי פסיכותרפיה ודמיון מודרך

רוב הטכניקות המוכרות של מדיטציה ידועות כמדיטציות ריכוז, והן משפיעות מאוד על היכולות המנטאליות שלנו. לדוגמא: מדיטציית ויפאסאנה, תשומת לב לנשימה, תשומת לב לתחושות בגוף, וכדומה.
בקבוצות שלי אני מלמדת גם כיצד לתרגל טכניקות מדיטציה שמבוססות על פסיכותרפיה, ויכולות לעזור לנו מאוד להרגיע את עצמנו מבחינה רגשית. המדיטציות האלו יכולות להיחשב גם כדמיון מודרך, היות והן נותנות לנו כלים ועוזרות לנו לפתח אינטליגנציה רגשית - להכיל את הכעס שלנו ולהשתמש בו בצורה מיטיבה, להיות טובים לעצמנו, לרפא מערכות יחסים ופצעים רגשיים מהעבר, ועוד.
גם מדיטציות הריכוז וגם מדיטציה של פסיכותרפיה בעזרת דמיון מודרך משפיעות עלינו לטובה, כמו מדיטציה להרגעה.
 

יתרונות וחסרונות של 2 הסוגים של מדיטציה להרגעה

יתרונותיה של המדיטציה להרגעה הרגילה ברורים – נעים לנו וכייף לנו בזמן המדיטציה. מאידך, חסרונה העיקרי הוא העדר אפקטיביות משמעותית לטווח ארוך. למרות שתרגול יומיומי של מדיטציה להרגעה יכול לתרום לרוגע ולבריאות כללית, הרי שמנסיוני האישי, צורת תירגול זו היא פחות אפקטיבית בשינוי תופעות רגשיות ומנטליות עמוקות כדוגמת כעס, עלבון, בדידות, בלבול, ועוד.
יתרונותיה וחסרונותיה של מדיטציית ריכוז ושל פסיכותרפיה עי דמיון מודרך הפוכים לאלו של המדיטציה להרגעה – חסרונן העיקרי הוא שתכופות לא כייף לתרגל אותן. אי אפשר פשוט לשים קסטה לפני שהולכים לישון וכך 'לתרגל מדיטציה', אלא יש להקדיש לכך זמן מיוחד. גם התירגול עצמו פחות כייפי, ולעתים תכופות עולות בנו תגובות פיזיות ורגשיות לא קלות – כאבים, פחדים, צמרמורות, תחושות של חום וקור, בכי, ועוד.
מאידך, כשמתרגלים מדיטציית ריכוז או מדיטציה של דמיון מודרך מרגישים שיפור משמעותי ומיידי כמעט באיכות החיים שלנו, על כל ההיבטים השונים שלה – מנטאלית, רגשית ופיזית, או במלים אחרות – חווית החיים הופכת דומה יותר ויותר למדיטציה להרגעה (:
 

מדיטציה להרגעה – לחיים טובים יותר

אני משווה זאת לניקוי הבית – אמנם אנחנו עובדים קשה ומתעסקים ב'לכלוך', אבל אחרי שעתיים פתאום הכל נקי, יפה ומריח טוב ואנחנו מרגישים נפלא.
במובן הזה, כמו שאנחנו מנקים את הבית אחת לכמה זמן, או מנקים את הגוף במקלחת, כך אנחנו מנקים את עצמנו רגשית ומנטלית במדיטציה, והדבר ניכר בחיינו – ברמת האנרגיה שלנו, ברמת הסדר בחיים, בבריאות, בעוצמה האישית, בבטחון העצמי, ועוד.
 
 
ההיכרות עם שני הסוגים השונים של המדיטציה, על יתרונותיהם וחסרונותיהם, מאפשרת לנו לבחור ביניהם, לפי סוג המדיטציה שמתאים יותר לזמן שיש לנו, לנטיותינו האישיות ולמטרות שלנו בחיים ובתירגול המדיטציה.
שיהיה בהצלחה (:
 
© מיכל רון, ינואר 2007 
 

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8