מה זה מדיטציה

מה זה מדיטציה 

יש כמה דברים שלכולם קוראים מדיטציה.
מדיטציה היא גם משהו שעושים, אבל גם מצב שאליו מגיעים כאשר כל שאר ההיבטים של קיומנו – המחשבה, הרגש, הגוף, נמצאים במצב שקט ומאוזן.
לאחר כמעט חודש של תירגול, מגיעים למצב שבו אפשר לשבת ולתרגל מדי יום במשך 10 דקות כשגוף נינוח יחסית, כשהראש פנוי יחסית, כשלמדנו במידה זו או אחרת למקד את תשומת הלב שלנו ולהשיב אותה למיקוד בכל פעם שהיא חוזרת לשוטט – וזוהי מדיטציה.
כשמגיעים למצב כזה אפשר אפילו לנסות להישאר במשך 10 דקות במצב מאוזן של מדיטציה.
 

איך עושים מדיטציה

נשב ונרגיש את שתי עצמות הישיבה המשמשות לנו בסיס; נרגיש איך עמוד השדרה מונח עליהן ומתרומם מעליהן, וכאילו מאפשר לנו להשען אליו אחורה. נשים לב שהבטן עזובה ורפויה, שאין מאמץ בבית החזה, שהנשימה חופשית. נדאג להרפות לא רק את גופנו, אלא גם את שרירי הפנים; נרכך את המבט בעיניים, כפי שלימדתי בשיעור על מדיטציה וראיה.
אנחנו יכולים להשאר במצב נינוח שכזה גם כשמגיע כאב – כמו שלימדתי בשיעור על מדיטציה וכאב. פשוט, ממשיכים לנשום ברכות ולהרפות את שאר הגוף, תוך שאנו מתנגדים לתגובה האוטומטית שלנו לברוח, לשנות תנוחה, להתכווץ או להתאמץ.
עצם הישיבה במצב שכזה, תוך כיוון תשומת הלב לנשימה, כפי שעשינו בפגישה הראשונה, מביאה אותנו עד מהרה למצב נעים במיוחד. תצורת גלי המוח האופיינית למצב זה נקראת בשם 'גלי אלפא', והיא נחשבת למבריאה ביותר את הגוף ולמרעננת יותר משינה עמוקה.
השהייה במצב זה של מדיטציה הינה אחת החוויות הנפלאות ביותר שקיימות. תכופות כשאנו שרויים במצב כזה עולים בנו פתאום רעיונות חדשים, נפתרות בעיות ישנות, נעלמים כאבים עתיקים. יש האומרים שמצב זה הינו מצב של תיקשור או התחברות עם 'רוח העולם', 'האני העליון', אלוהים, וכד'. נסו ותהנו!
הסבר מפורט יותר ותרגילים נוספים של מדיטציה במאמר איך עושים מדיטציה.
 

מה לעשות כשקשה לתרגל מדיטציה

למרות שמדיטציה היא מצב מאוד נעים, רובינו נוטים דווקא לברוח ברגע שאנחנו מגיעים למדיטציה. טרם התרגלנו לשמור על תשומת הלב שלנו ולמקד אותה לפי רצוננו, ולכן קשה בדרך כלל להשאר במדיטציה יותר ממספר רגעים (הנחווים תכופות כמו 'מספר רגעים של דבש'). כמו בתירגול מדיטציה של ריכוז, כשתשומת הלב 'בורחת', פשוט נחזיר אותה ונתמקד בנשימה, תוך שאנו מרככים את הגוף והמבט, עד שנגיע שוב למצב של מדיטציה.
מול אלו המתקשים להתרכז משום שמחשבותיהם כל הזמן נודדות, קיימים אלו שנרדמים ברגע שהם מגיעים למצב של מדיטציה. איננו מורגלים בדרך כלל לנוח תוך כדי מצב של עירות, ולכן ברגע שאנחנו נינוחים רגשית, גופנית ושכלית אנחנו נוטים להתנמנם ואפילו להרדם. המדיטציה אינה מצב של נמנום נעים, אלא של עירנות צלולה ונינוחה. כדי להגיע למצב זה ולהתנגד לנטיה להתנמנם נשתמש ביציבה – נחזור לשבת זקוף, נרגיש את עצמות הישיבה, ונקפיד לנשום היטב.
המדיטציה מתרחשת או מתקיימת בין שני הקטבים הללו – ההרדמות מחד והמחשבות שרצות מאידך, ופירותיה שמורים לאלו שיקפידו לתרגל ולהתאמן - כמו שמתאמנים בהליכה מאוזנת על חבל בגובה רב, ונהנים מהנוף.
 
בהצלחה (:
© מיכל רון,  יולי 2003

מאמרים קשורים: 

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.