מזה קארמה רעה, ואיך ליצור קארמה טובה

שלחי לחברה

מה זה קארמה רעה: פירוש המילה קארמה

פירוש המילה קארמה בסנסקריט – השפה של הודו העתיקה, הוא עשיה או מעשה, action.
כששואלים מה פירוש המילה קארמה מתכוונים גם למערכת שלמה של אתיקה, לתורת הגמול של ההינדואיזם והבודהיזם, שביחד מהווים יותר משליש מאוכלוסית העולם.
בדרך כלל כשמדברים על קארמה, מדברים על קארמה טובה או על קארמה רעה, כשבעצם, במקור פירוש המילה קארמה הוא אובייקטיבי, ולא נושא שום מטען ערכי.
כלומר – פירוש המילה קארמה הוא פשוט עשיה או מעשה, שיכול להיות מעשה טוב, מצווה – שלכאורה מביא לקארמה טובה, או מעשה אלים או פוגע, חטא, שמביא לכאורה לקארמה רעה, למרות שיש הרבה סיפורים במסורת ההודית שמעידות על כך שמה שמשנה לגבי הקארמה הוא הכוונה, ולא רק המעשה עצמו או התוצאה שלו.
 

איך ליצור קארמה טובה במערכות יחסים

כשאנחנו צעירים, כל הנושא של קארמה הוא לכאורה פשוט יותר. אם היינו ילדים רעים, השתוללנו או הרבצנו – קיבלנו עונש, ואם היינו ילדים טובים היו מרוצים מאיתנו, ולפעמים גם קיבלנו פרסים. זו תפיסה פשוטה, ואולי אפילו פשטנית של קארמה – מי שפועל נכון מקבל פרס, או קארמה טובה, ומי שלא – נענש, בקארמה רעה.
כשאנחנו מתבגרים הדברים נהיים יותר מסובכים, משום שלא תמיד ברור מה יהיה הדבר הנכון או הטוב לעשות. בתור בוגרים רובינו נתקלים בהרבה מצבים של סחיטה רגשית או של התנהגות פולנית מצידנו או מצד אחרים – דבר המהווה ענישה לכל דבר מבחינה רגשית: 'אם לא תעשה את מה שאני רוצה אני אעניש אותך'.
אם מאיימים עלינו ברצח במקרה שלא ניתן את הארנק, כדאי אולי לתת את הארנק, אבל אם מאיימים עלינו באלימות במקרה שנרצה לנתק את מערכת היחסים כדאי וראוי לנתק את אותה מערכת היחסים בהקדם האפשרי (ולפנות למשטרה). כשאנחנו חושבים על הקארמה שלנו – להסכים לסחטנות זה לא קארמה טובה, ולכן, אפילו אם הצד השני לכאורה נפגע, אנחנו בעצם דואגים לקארמה גם שלו וגם שלך. אם מאיימים עלינו בכך שיגרמו לנו להרגיש אשמים – מותר וראוי לחשוף את אותה סחיטה רגשית כנסיון מכוער לשליטה (מניפולציה), ולא להסכים להכנע לה.
במקרים שקשה בהם להחליט מה תהיה הקארמה הכי טובה לפעול לפיה עם אנשים אחרים במצבים מורכבים, את צריכה לחשוב מה יהיה הטובה העליונה של שניכם בטווח הארוך.
 

מה הקשר בין קארמה טובה ובין אלוהים

לפעמים הקארמה נתפסת כמו איזשהו אלוהים שמעניש או נותן פרסים לפי ההתנהגות הטובה או הפוגענית. אבל – הקארמה היא לא אל. לפי הפילוסופיה ההודית הקארמה היא פשוט חוק טבע. כמו הגרביטציה שעובדת על כל דבר שנופל מגובה מסויים, כך גם הקארמה פועלת באותו האופן כלפי כל היצורים.
אלוהים יודע הכל ולכן תמיד סולח ותומך בנו. אם גרמנו לאנשים אחרים כאב משום שרצינו את הטוב ביותר עבורנו ועבורם, משום שלא הסכמנו להמשיך ולשקר, אלוהים יודעת זאת ושמחה בבחירה שעשינו, וגם הקארמה תהיה בסופו של דבר חיובית. אלוהים אינו מעניש, אלוהים אך ורק מסתכל באהבה. הוא אולי מצטער כשאנחנו בוחרים בשביל עצמנו משהו שהוא פחות מהטוב ביותר עבורנו, אך הוא לעולם לא יעניש אותנו על כך. זו משמעה של בחירה חופשית.
אני יכולה להפוך לגנבת, אני יכולה לפרק  נישואין, אך כל אלה לא יהפכו אותי לאדם יותר או פחות טוב. הדבר היחיד שישתנה הוא איך אני ארגיש כשאני קמה בבוקר, מה אני אדע על עצמי בלב, באיזו מידה אני ארגיש אחת עם הנשמה שלי ועם אלוהים, וכן, זה גם ישפיע על הקארמה שלי.
 

איך משנים קארמה טובה וקארמה רעה

עונש קארמטי הוא ההיפך של 'שכר מצווה – מצווה'.
כשאנו עושים מעשה טוב אנחנו מגלמים בהתנהגותנו בעולם הזה את ישותנו הנשגבת ביותר, ומזמנים אלינו אנרגיה מאותו התדר. אפשר לקרוא לזה קארמה טובה.
כשאנחנו פועלים בצורה הפוכה, ופוגעים באנשים אחרים מתוך כעס או בניגוד לצו המצפון שלנו, אנחנו מתרחקים מאותה נשגבות שבאנו לעולם הזה כדי לגלם. לכאורה, לפחות ברמה הגשמית ביותר שלנו, אנחנו נהיים 'פחות טובים' מכפי שאנחנו באמת, התדר של האנרגיה שלנו יורד, ואנחנו מזמנים אלינו להבא ארועים פחות משמחים. אפשר לקרוא לזה קארמה רעה.
אם אני יודעת שבכך שאגנוב אפגע באדם אחר, ובכל זאת אני בוחרת לגנוב, אני מרגישה רע משום שאני מרגישה אחראית לסבלו של אותו אדם, וגרוע מכך - אני הופכת ל'גנבת'. מסקנה – לא כדאי. לא כדאי ללכת בניגוד לקול הפנימי, בניגוד לקול המצפון או בניגוד ל'אני העליון'. לא כדאי ללכלך את עצמנו גם בגלל מי שאנחנו הופכים להיות, גם בגלל מה שקורה לתדר האנרגטי שלנו, וגם בגלל מה שאנחנו מזמנים לעצמנו בהמשך החיים.
זה הרעיון של קארמה.
 
אם יש לך שאלות נוספות אשמח לענות. 
אפשר ליצור איתי קשר בלינק הזה 
© מיכל רון, נובמבר 2005

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8