4 שיטות לתקן קארמה רעה - בעצמך!

שלחי לחברה

איך לתקן קארמה רעה לפי המורים הטיבטים

המאמר הזה הוא סיכום השיעור של המורה הטיבטי צ'אמטרול רינפוצ'ה מפברואר 2015,
על קארמה רעה, קארמה טובה, ועל איך לשנות קארמה רעה ולהפוך אותה לקארמה טובה. 
כשבוחרים ליישם את 4 השיטות האלה לשינוי קארמה רעה אפשר להבין למה כל מיני דברים קורים בחיים שלך, ומה לעשות כדי לצבור קארמה טובה.
 

איך נוצרת קארמה חיובית 

קרמה יכולה להיות חיובית, שלילית או ניטרלית / equanimity - לפי המוטיבציה,
והיא מתבטאת בגלל סיבות שונות ובתנאים שונים:  causes & conditions.
קארמה יכולה להיות קולקטיבית או אישית.
אי אפשר לחלוק קארמה - אחרת הבודהא יכול היה כבר לשחרר את כולנו, אבל אדם אחד כן יכול להיות התנאי / condition לשינוי התודעה של האחר.
 

איך יוצרים קארמה שלילית

פעולות שליליות שמביאות לקארמה שלילית: 3 של הגוף - הרג, גניבה ויחסי מין לא ראויים / שפוגעים בעצמנו או באחרים; 3 של הדיבור - שקר, דיבור מפלג, דיבור פוגע / harsh speech, רכילות וקשקוש; 3 של התודעה - חמדנותרצון לפגוע ולהרע, ודעות שגויות / wrong views.
פעולות שמביאות לקארמה שלילית הן פעולות שפוגעות בעצמנו ובאחרים.
יש התייחסות לכאלה פעולות לא רק בדת, אלא גם בחוקי המדינה.
כשעושים משהו רע מרגישים רע. כדאי להיות מודעת לזה - זה סימן!
 

איך נוצרת הקארמה הכי שלילית

הפעולות הכי גרועות מבחינת הקארמה הן הראשונה - הרג, כי החיים חשובים; והאחרונה - דעות שגויות, כי מאבדים את הדרך.
הקארמה יותר או פחות חזקה לפי המוטיבציה ועד כמה מושלמים 4 הענפים - האוביקט / המושא שלו עוללתי את המעשה הרע, הרצון / המוטיבציה לעשות זאת, הנסיון לפעוללעשות ולהוציא לפועל, וההשלמה של הפעולה.
הכי גרוע אם רציתי ועשיתי, פחות אם רציתי ולא עשיתי - למשל כי לא הצלחתי, ואז הקארמה מצטברת אפילו שאין פעולה; פחות קארמה מצטברת אם עשיתי אבל לא רציתי - למשל כי תאונה, ואז יש פעולה, אבל הקארמה לא מצטברת; והכי פחות אם לא רציתי ולא עשיתי.
גרוע ופחות גם לפי האוביקט – בני אדם, הורים, מורים, בודהות, חיות יותר ופחות קטנות, עם חיים יותר או פחות ארוכים.
 

10 שיטות לצבירה של קארמה חיובית

פעולות חיוביות מביאות לאושר, לעצמי ולאחרים. הן ההיפך של הפעולות השליליות. לקיחת נדרים לפי הבודהיזם הטיבטי היא דרך לעצור פעולות שליליות - אפילו לזמן קצר.
 
10 המעלות הנשגבות - להציל חיי אחרים; נדיבות; לקחת נדרי התנהגות נאותים / מוסריות; לאמר אמת במקום שקר; להשלים בין אנשים במקום דיבור מפלג ורכילותלדבר לאנשים נעים במוטיבציה חיובית במקום דיבור פוגע; לדבר על דברים משמעותיים כדי להועיל במקום קשקשת; במקום חמדנות לתת במדיטציה, ומדיטציה loving kindness  במקום לרצות לפגוע; מדיטציה כדי להבין את האמת, לחקורבמקום דעות שגויות.
 

איך לשנות את הקארמה

את הקארמה אנחנו חווים לפי אחת מ 4 האפשרויות - מיד, בחיים האלה; בחיים הבאים; מתישהו באיזשהם חיים באים; ולבסוף – קארמה שאולי לא נחווה - כי לקחתי את האנטידוט / נוגדן טיהרתי, וניקיתי את הקארמה. במקרה של קארמה חיובית – היא לא תתבטא אם צברתי כל מיני מכשולים ועיכובים שלא יאפשרו לה להתבטא.
 
אם חוויתי את זה - זה בגלל קארמה!   והיא לא נעלמת!           / הבודהא

הקארמה עוברת מגלגול לגלגול עי הרישומים / imprints שהמעשים, הדיבור והמחשבות השאירו על זרם התודעה, על בסיס ההרגלים ש׳מאחסנים׳ את הקארמה.
** לפי הבודהיזם הטיבטי אין נשמה, ולכן אין גם גלגול נשמות. הדבר שעובר מגלגול לגלגול הוא אך ורק זרם התודעה, שהוא שונה מהנשמה. בחרתי בכל זאת להשתמש במונח גלגול נשמות משום שהוא התיאור הכי קרוב בעברית.
 
בזמן המוות זה הדבר היחיד שבא איתנו, להבדיל מכסף, גוף, או אנשים אחרים. זה גם הדבר היחיד שיכול לעזור לנו.
כמו צל, שתמיד ישנו, גם אם לא רואים אותו - כמו מטוס, שבגלל הגובה לא רואים את הצלכי אין את התנאים, אבל כשנוחת / כמו הנשמה בזמן המוות - פתאום רואים את הצל / את הקארמה.
בזמן המוות אנחנו חווים את הכל כמו בחלום - 99% זה דברים שחוויתי קודם, בזמן העירות. כמו שאני מדברת בעברית בחלום - כי לזה אני רגילה, ולא לשפה אחרת.
 

תהליך המוות וגלגול הנשמות

בזמן המוות הבשר נמס ליסוד / אלמנט האדמה, הדם נמס ליסוד המים, חום הגוף נמס ליסוד האש, והנשימה נמסה ליסוד האויר.
הנשמה / התודעה היא לא חלק מהיסודות / מהגוף הפיזי, היא לא חומר, היא לא עשויה מחלקיקים - שזה האיפיון של הגוף. הנשמה / התודעה מאופיינת עי בהירות ומודעות / צלולה ויודעת המקור שלה אינו מהאמא / אבא
יש המשכיות, ולכן הרגע הראשון של המודעות ברחם / גלגול הנשמה – הוא התוצאה של רגע המודעות האחרון בבארדו של הקיום אחרי שהגוף מת / הסיבה.
הבודהא / התודעה / הנשמה היא אורח בגופים שונים. כמו נווד שנודד בין מלונות וארצות שונים.
עוד על גלגול נשמות בלינק הזה

 

סיכום: איך לטהר קארמה ולהשתחרר מגלגול הנשמות

יש  דרכים לטהר קארמה –
1. להבטיח להפסיק לפגוע בעצמנו ובאחרים;
2. תירגול מדיטציה על ריקות;
3. תירגול אהבה / בודהיצ'יטה;
4. לקיחת מקלט.
אבל הדרך היחידה להשתחרר מהסמסרה ומגלגול הנשמות היא להבין את טבע התודעה.
 
סיכמה את ההרצאה של צ'מטרול רינפוצ'ה וערכה:
 
©מיכל רון, אוגוסט 2015

כתבי לי בלינק הזה
ואשלח לך במתנה את המדריך לריפוי 
כעסים, פחדים ועצב, 
ולפתח את מה שעושה לך טוב.
 

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8