איך לעשות דמיון מודרך לשינוי בחיים

שלחי לחברה

איך הדמיון המודרך יוצר שינוי בחיים

המציאות היא כל מה שקורה 'באמת', בעולם החיצון. בדרך כלל מדובר בדברים שקשה לנו לשנות, כדוגמת מזג אויר, מיסים, התנהגויות של אנשים אחרים כלפינו, וכד'.
היות ובדרך כלל אין לנו שליטה על מה שקורה במציאות, אם אנחנו רוצים ליצור שינוי עלינו להתמקד במה שקורה בתוכנו, בעולם הפנימי, וזה בדיוק הכלי שנותן לך הדמיון המודרך.
 

שינוי דפוסים עי דמיון מודרך

דפוסים הם תכונות אופי שבהם קשה לנו ליצור שינוי, וזאת בגלל שאנחנו תקועים באופני התנהגות אוטומטיים, שאין לנו שליטה עליהם, כדוגמת – עישון, מתח, עקשנות, ועוד. בגלל שאנחנו לא מודעים לדפוסים שלנו נדמה לנו שמדובר באופי, במציאות ובדברים שאי אפשר לשנות.
לכן, לפני שמשתמשים בדמיון מודרך כדי לגלות שאפשר לשנות את החיים ואת הדפוסים שיוצרים אותם, כדאי לנו להכיר את העולם הפנימי שלנו ושל האופן בו הוא פועל, כדי שיאפשר לנו ליצור שינויים רבים יותר בחיינו, בכייף וביתר קלות.
 

הרבדים השונים של החיים

כבני אדם, אנחנו מורכבים מכמה רבדים שונים, הפועלים כל אחד באופן עצמאי. בתרגיל הדמיון המודרך שנעשה נרצה להשפיע על כל אחד ואחד מהרבדים האלה בחיינו.
הרבדים הללו הינם:
הרובד הפיזי/התנהגותי – הגוף שלנו, הפעולות, המעשים ואופן ההתנהגות שלנו. הרובד הזה מהווה את הקישור שלנו לעולם החיצון. זהו הרובד הנגיש לנו ביותר, לרוב. השימוש בדמיון מודרך על הרובד הפיזי יכול לעזור לך לרפא מחלות.
הרובד הרגשי – הרגשות והרצונות שלנו. הרובד הזה עשיר במיוחד, ותכופות הוא רב מימדי. באופן כזה, כעס (רגש) מופיע תכופות על רקע של רגש עמוק יותר – עלבון, לדוגמא, שאף הוא מופיע על רקע של היסטוריה רגשית עתיקה יותר (האופן בו התייחסו אלינו בילדות). השימוש בדמיון מודרך יכול לעזור לך לפתור רגשות עמוקים של חרדה ודיכאון, ולהרגיש טוב יותר.
הרובד המנטלי – המחשבות, הזכרונות והאמונות שלנו. ברובד הזה מופיעים תכופות דברים שאנחנו נוטים לתפוס אותם כ'אמת'. למעשה, עם הזמן, המודעות או הבחינה המעמיקה נגלה שתכופות אנחנו טועים לגבי אותם דברים אותם תפסנו או שאנחנו תופסים כ'אמת'. הדמיון המודרך עוזר לנו לנטרל את הרובד הזה, כדי שנוכל לשנות את הרגשות שלנו ואת הפעולות שלנו, ובגדול – לשנות את החיים שלנו.
הרובד הרוחני כולל את הנשמה שלנו, והחיבור שלה לאלוהים ולשאר הנשמות בעולם. הרובד הזה הינו אחד ההיבטים החשובים של הקיום האנושי, וניתן ליצור באמצעותו שינויים שנראים לכאורה כ'נס'. כשרוצים ליצור שינוי בחיים עי דמיון מודרך כדאי תמיד לשאוף לטוב הגבוה ביותר למספר האנשים הרב ביותר, להתפלל לכך, לפעול בהתאם ולבקש עזרה.
 

יצירת שינוי בחיים עי דמיון מודרך על הרובד הפיזי

בדרך כלל, כשאנשים מנסים לשנות את החיים שלהם, הם מתייחסים קודם כל לרובד הפיזי – אולי משום שהוא הנגיש והמוחשי ביותר עבורינו. אנחנו רוצים להיות בריאים יותר או לעשות דיאטה, למשל, אבל תכופות אנחנו נכשלים, משום שקשה מאוד ליצור שינוי ברובד הפיזי בלי להשתמש בדמיון מודרך ולהתייחס לרובד הרגשי ולרובד המנטלי. כך למשל – כשאנחנו מנסים להפסיק לעשן, בלי להתייחס לסיבות הרגשיות שגורמות לנו לרצות לעשן, ולאופן בו אנחנו תופסים את עצמנו כמעשנים (הרובד המנטלי.)
ובכל זאת – ניתן לעתים ליצור שינויים מרחיקי לכת דווקא באמצעות הרובד הפיזי – אפילו בלי להשתמש בעזרת דמיון מודרך.
דוגמא א' – אם אנחנו רוצים להרגיש טוב יותר בנוגע לעצמנו, לאהוב ולהעריך את עצמנו יותר, ניתן להוסיף לשגרת היומיום שלנו 5 דקות שבהן נעשה משהו טוב לעצמנו – כוס קפה בשמש, לאכול משהו בריא, לשכב לנוח, או כל דבר אחר שיעשה לנו טוב. השינויים ברובד הפיזי קורים הכי לאט, אבל הם פועלים בצורה מאוד אפקטיבית לטווח הארוך. בדרך כלל צריך להקדיש את אותן מספר דקות במשך לפחות חודשיים-שלושה כדי לראות שינוי, אבל אז לפתע אנחנו נוכחים שעשינו דרך ארוכה מאז שהתחלנו, והשינוי נשאר איתנו לתמיד.
דוגמא ב' – יצירת שינוי בסיטואציה מסויימת. אנחנו אולי לא ערים לכך, אך כל סיטואציה בעייתית שהיא בחיינו מאופיינת בצורה מסויימת של תנועה, חוסר תנועה או יציבה מסויימת, במידה ובאופן מסויימים של נשימה או חוסר נשימה (נשימה רדודה ושטוחה, נשימה לחזה או לבטן, וכד'), וכד'. דרושים זמן ותירגול רב כדי לשים לב לכך, אך אם נתעקש נוכל לגלות את אותו דפוס פיזי המאפיין את אותה הסיטואציה. כשנלמד ונתרגל לשים לב לגוף שלנו בזמן אמת, נוכל גם ליצור שינויים בחיים. כך, למשל, אם בכל פעם שאני מדברת עם הבוס הגוף שלי נהיה נוקשה והנשימה שלי נהיית רדודה, אוכל בפעם הבאה שאני מדברת עם הבוס לנשום דרך הפה במקום דרך האף, או להשען יותר על רגל שמאל מאשר על רגל ימין. השינויים האלה נראים קטנים ובלתי משמעותיים, אך מי שהתנסה בכך יודע שהם מסוגלים לחולל נסים.
לא חייבים לחכות לשינויים בחיים כדי להתאמן – אפשר לעשות זאת עי דמיון מודרך, ויש גם עוד שיטות – כמו למשל עי שיטת גרינברג.
 

יצירת שינוי רגשי עי דמיון מודרך

המימד הרגשי בנוי רבדים רבדים. אחת הדרכים היעילות והמרפאות ביותר ליצירת שינוי בחיים היא ההעמקה לתוך הרבדים השונים של המימד הרגשי. עי דמיון מודרך אני יכולה, במקום לכעוס, פשוט לשבת ופשוט להרגיש את הכעס. יכול להיות שבמצב כזה יעלה רגש אחר, עמוק יותר, עלבון, למשל. אז אוכל לשאול את עצמי – ממה נפגעתי? (הרובד המנטלי) או שאמשיך לשבת ולהרגיש את העלבון (הרובד הרגשי העמוק יותר). הדמיון המודרך מאפשר לי גם לתקן את הסיטואציה במוח, ולכוון את כל מה שקרה, קורה או יקרה לכיוון טוב יותר.
אם אכן אשב וארגיש את מה שאני מרגישה יכול להיות שאוכל להיות פשוט נוכחת עם עצמי בזמן שאני חווה כאב רגשי – חוויה מרפאת לכשלעצמה, או שיעלו בי זכרונות מתקופות קדומות יותר (הרובד המנטלי), ואוכל לקשר בין האופן שבו התנהגו אלי בתקופה מסויימת בעבר (העולם החיצון) לאופן שבו למדתי לראות את עצמי ולהעריך את עצמי (הרובד המנטלי). בשלב הזה, תכופות, מתוך העבודה עם הדמיון המודרך, שמעניקה לנו נקודת מבט חדשה, נוכל להעריך את הדברים בצורה לגמרי שונה, כך שאותם דברים שבעבר פגעו בי לא יפגעו בי שוב, ואוכל לפעול בצורה שונה, מתוך מקום שונה, בוגר ובריא יותר.
למשל: אם בילדותי לא זכיתי לכמות תשומת הלב שהייתי זקוקה לה, פיתחתי אולי ערך עצמי נמוך, ולמדתי להתייחס אל עצמי כאל 'לא חשובה' ו'לא שווה'. ברמה המנטלית אינני בהכרח מודעת לכך, אך ברמה הרגשית קיים כאב המשפיע על איכות חיי ומנהל את התנהגותי. בעולם החיצון מה שקרה היה פשוט שהורי היו עסוקים מדי בענייני היומיום הקיומיים ולא היה להם מספיק זמן, או שלא היו מסוגלים רגשית להעניק לי את מה שהייתי זקוקה לו.
בשלב מאוחר יותר בחיים, כל אותו כאב רגשי עלול להתעורר בכל מצב בו ארגיש שצרכי הרגשיים אינם נענים. אם היה לי יום קשה ונהג האוטובוס התנהג אלי בגסות, למשל, התגובה ההתנהגותית שלי תהיה בהתאם לרמת כאב הרבה יותר גבוהה מהאופן בו הייתי מגיבה לו אותו פצע רגשי מן העבר היה מתרפא – אני אגיב כאילו שהעולם החיצון מוכיח לי שוב, ללא צל של ספק, שזה 'נכון' שאני 'לא חשובה' ו'לא שווה', ולא כאילו אני עומדת מול אדם שצריך לנהוג בפקקים של תל-אביב, ביום חם, באוטו גדול, כשכולם מעוצבנים.
אם אשב אחר כך בבית ואתרגל דמיון מודרך - פשוט ארגיש את אותו הכאב, וארשה לעצמי לבכות ולפרוק אותו (בלי לרחם על עצמי או לעשות מישהו אחר לא בסדר!!!), יוכל אותו כאב היסטורי להתרפא, ואני אהיה בריאה יותר ברובד הרגשי, אוכל לחשוב בצורה בהירה וצלולה יותר ברובד המנטלי, ולראות שלא היתה שום פעולה נגדי באופן אישי, וצורת ההתנהגות וההרגשה שלי ישתנו בהתאם.
 

יצירת שינוי בחיים עי דמיון מודרך - באמצעות הרובד המנטלי

כמעט תמיד אנחנו פועלים מתוך מחשבה או אמונה מסויימת. כך, למשל, אם אני רוצה להיות עצמאית מבחינה פיננסית (הרובד הפיזי), ואני מאמינה שהשכלה תעזור לי בכך (הרובד המנטלי) אני יכולה להרשם ללימודים אקדמיים (הרובד ההתנהגותי). אם אני מרוצה מהרצף הזה, אין שום סיבה ליצור בו שינוי.
אבל ניקח לדוגמא רצף אחר – מישהו אמר לי משהו (העולם החיצון), אני התעצבנתי (הרובד הרגשי), ופעלתי בהתאם (הרובד ההתנהגותי). מאוחר יותר התחרטתי על התנהגותי, וראיתי שמדובר בדפוס שאני מעוניינת לשנות – נטיה לפעול בצורה הרסנית מתוך כעס. מה שמאפשר לדפוס להתקיים הוא הרובד המנטלי – האמונה שאני צודקת, שמי שדיבר אלי 'באמת' התכוון למה שייחסתי לו, 'באמת' התנהג לא בסדר, וכד'.
בעזרת דמיון מודרך ניתן להחליף את האמונה של 'אני יודעת מה נכון ומה לא נכון' בבדיקה של האמונה 'אולי אני לא צודקת', ואז יישבר החיבור האוטומטי בין הרגש לפעולה, וכל מהלך העניינים יהיה שונה – במקום להפגע, לכעוס, ולפעול מתוך הכעס אני אוכל להפגע, להתייחס לפגיעה הזו באמצעות דמיון מודרך, ואז לראות – האם באמת התכוונו לפגוע בי? האמנם הבנתי נכון? ואוכל לפעול באופן אחר – לאמר לאדם השני שנפגעתי, לשאול אותו על כוונתו, לבקש ממנו לנסח את דבריו בצורה שונה, וכד'.
 

תרגיל בדמיון מודרך ליצירת שינוי בחיים

כדי להקל על תהליך השינוי כדאי להתחיל בכתיבה של תאור קצר על מה שקורה בעולם החיצון, ומה קורה בשלושת הרבדים השונים של הנפש.
לדוגמא – בעולם החיצון מה שקורה זה... מה שאני רוצה לשנות זה...      
מבחינה פיזית, כשאני נמצאת בסיטואציה הזו אני פועלת כך... ובגוף שלי אני...
מבחינה רגשית אני מרגישה...  לאחר שישבתי ושמתי לב למה שאני מרגישה גיליתי ש...
מבחינה מנטלית אני חושבת ש... אני מאמינה ש... ואולי כדאי לי לשאול את עצמי או את האנשים הנוגעים בדבר אם ...
ואז לשבת, ובאמצעות דמיון מודרך להביט על מה שקרה יותר לעומק, ולכוון את הדברים למקומות שאליהם אני רוצה שיגיעו.
 
בהצלחה!!!
 
© מיכל רון, אפריל 2006

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8